Isabella de Jong aan het woord:
Marianne Y. Naerebout
Als je de kunstwerken van Naerebout bekijkt weet je direct dat er een bijzonder verhaal bij hoort. De kleuren zijn bruisend, intens, puur en raak. De vormen, figuren en onderwerpen versterken het vermoeden dat er veel gereisd wordt en dat er een tropische cultuur is die in het hart van de kunstenaar verankerd zit.
Jeugd
Marianne Y Naerebout is geboren in Rotterdam maar al spoedig verhuist het gezin met de baby naar Curacao. Hoe heerlijk om op te groeien onder de bijna altijd aanwezige zon omringt door vrolijke kleuren die zo kenmerkend zijn voor het eiland. In de nabijheid van de schitterende zee en met de vrijheid van het buitenleven. De nog jonge Naerebout geniet van het strand, de natuur en van de gezelligheid van de mensen en de steelbands. Haar hoofd en hart vullen zich met deze beelden die vooral bestaan uit kleuren, veel kleuren en blijheid.
Na heerlijke jaren in de tropen keert het gezin terug naar Nederland. Hier doorloopt Naerebout eerst de pedagogische academie en gaat ze vervolgens studeren aan de St Joost Kunstacademie in Breda.
Reizen en kunstenaar
Eenmaal op eigen benen begint het al snel te kriebelen. Na jaren opleiding in Nederland lokt de wereld en vertrekt Naerebout naar Oman. Daar werkt ze om in haar onderhoud te voorzien maar het tropenrooster geeft haar ook voldoende ruimte om invulling te kunnen geven aan haar kunstenaarschap. Alle ervaringen en emoties worden vertaald naar prachtige kleurrijke kunstwerken. Naerebout is een mensenmens en mengt zich gemakkelijk onder de plaatselijke bevolking hier ontmoet ze ook lokale kunstenaars om mee te sparren. Een eigen stijl ontwikkelt zich als vanzelf door al deze unieke ervaringen. Na drie jaar Oman vervolgt de reis zich naar Damascus. Hier heerst een geheel andere sfeer en maakt een diepe indruk op de nog jonge Naerebout. Zij woont en werkt uiteindelijk vijf jaar in deze bijzondere stad, ervaringen die zij nooit meer zal vergeten.
De geur, de kleuren en de vriendelijke betrokken mensen geven haar een geborgen gevoel. Haar kunst verdiept zich verder aan de hand van deze invloeden. Ze maken haar lijnenspel nog krachtiger, de kleuren nog intenser. Na Damascus woont ze vervolgens in Maleisië, Albanië, Gabon, Amerika en overal mengt ze zich als vanzelf onder de plaatselijke bevolking. En steeds meer groeit bij haar het gevoel van een wereld zonder grenzen. Geen grenzen tussen landen, niet in kleur, gevoel, beleving, alles is onbegrensd geworden in al haar belevingen.
Wie haar meemaakt of haar werk ziet, weet en voelt het. De wereld van Naerebout is groot, kleurrijk, liefdevol, vreugdevol, positief en sprankelend.
Ikzelf vergeet nooit een bijzonder moment dat ik tijdens een gezamenlijke reis met Naerebout heb mogen meemaken; ” Een grote, donkere, oudere man, geheel in wit gekleed zat op een bankje onder een boom. Een prachtig beeld, ik wilde er wel een foto van maken maar wist niet of het wel gepast was. Naerebout ging bij hem zitten en was voordat ik mijn lens scherp kon stellen al in een gesprek met hem. Ze keken elkaar in de ogen, zo prachtig. Twee mensen uit verschillende werelden maar zonder grenzen. Prachtig! “
Nog altijd reist Naerebout veel. Deze invloeden en de dynamiek hiervan kleuren nog steeds haar leven en haar werk. Ze maakt naast haar autonome werk ook werk in opdracht. Haar grote liefdevolle hart maakt dat ze zich daarnaast regelmatig inzet voor goede doelen.
Ik denk wel eens: “was de hele wereld maar wat meer Naerebout”
Isabella de Jong